Dig, Tips til dig

At elske sig selv- selvværd

 

Prøverumshelvede i Tommy Hilfiger bukser

Kender du det, når et øjebliks nedtrykthed kommer til at fylde for meget og ødelægge din dag? Når din selvfølelse kan ligge på et lille sted og du føler dig uduelig og forkert?  

I weekenden var kæresten og jeg ude at spise og shoppe sammen, klassisk lørdagshygge. Jeg får dullet mig op og føler mig godt tilpas. Efter frokosten prøver jeg lidt tøj i Magasin. Ekspedienten finder det største par cowboybukser i bunken. I prøverummet kan bukserne ikke lukkes og jeg får øjeblikkeligt lyst til at sulte mig de næste 14 dage. Mine tanker falder på de mange snacks, som jeg har spist de sidste par dage på arbejdet.

Ekspedienten fortæller mig, at de desværre ikke har nummeret større i bukser og heller ikke har nogen med stretch. Are you kidding me?! Så mig som ellers er så normal, en størrelse 42 som ret mange kvinder er – jeg kan ikke finde bukser. Det er ikke første gang i min historie, at dette er sket. Jeg får lyst til at løbe skrigende ud af butikken og prøver ikke mere efter det. 

Den indre kritiker

 Bøger, selvudvikling, uddannelser – intet redder mig fra min indre kritiker, som hærger løs. Min sunde fornuft fortæller mig, at vi ikke alle sammen kan ligne Gigi Hadid.

Min egen indre kritiker kværner nu løs og mit narrativ omkring mig selv bliver, at jeg jo også er håbløs, uden ryggrad, skulle gå noget mere i fitness centeret og helt seriøst må se at gå igang med en kur- så jeg kan finde bukser i fremtiden. Alt imens at faktum er at “en kvinde prøver bukser i en størrelse, der ikke passer.” Ganske uden betydning for min videre fortid. Sandheden er, at jeg havde det godt inden shoppeturen og jeg vil gerne være glad igen. Min kritiker er skabt i min barndom. Små børn med et sundt selvværd elsker sig selv og roser sig selv hyppigt. Bliver de rettet på eller udskammede, skældt ud eller bedt om at gemme noget af dem selv væk for verden, så begynder de at rette ind og nedgøre det andre har nedgjort ved dem. Mønstret der gjorde at du blev socialt accepteret og lærte normernes koder, har nu samtidigt også magten over dig, hvis ikke du slutter fred med at ingen er perfekte. Heller ikke dig. Du får det ikke bedre af at nedgøre dig selv. Tanker er bare tanker. De er ikke dig og du behøver ikke lytte. Du kan rose og anerkende dig selv når kritikeren dukker op.

Lavt selvværd

Lavt selvværd karakteriseres ved, at det du oplever som dit rodnet – altså din connection til dig selv er svag og usikker. Som et træ har du små, korte eller for få rødder til at holde dig oprejst i stormvejr. Der skal ikke meget til at vælte dig omkuld. Tidligt i dit liv er du ikke blevet mødt i dine behov og du tvivler derfor på om du er god nok. Du kan være ekstremt selvkritisk, negativ omkring dig selv og din egen historie (fx. jeg er jo altid uheldig, jeg overholder ikke mine aftaler, jeg er dårlig til at spise sundt). Du er bekymret og frygter at begå fejl – og det afholder dig fra at føle dig fri og gøre sjove ting. Du er bange for at blive latterliggjort eller være forkert. Du kan altså have en tendens til at sabotere dig selv og dine egne oplevelser. Kritikken kører som en konstant baggrundsstøj, der trækker dig ned og tager modet fra dig- uanset hvor godt du klarer dig eller gør dig umage.

Negativt mønster

Sidder du nogengange fast ligesom jeg i et gammelt mønster, hvor alt det positive ved dig selv og dine egne bedrifter bliver negligeret og alt det negative bliver fremhævet og måske endda overdrevet? Ja, så kan du rent faktisk gøre noget nyt.

#tip1

Tag komplimenter og andres kommentarer til dig. Det er sandt for dem og kan også blive sandt for dig.

#tip2

Engager dig i projekter eller kreative opgaver, som fodrer noget positivt til dine tanke om dig selv, din krop og dit eget liv.

#tip3

Gør noget godt for dig selv, hvor du udelukkende har fokus på nærvær, ro, stilhed, nydelse og sjov. Formen, indholdet eller tidsperspektivet er underordnet.

#tip4

Hver gang du har en negativ ting at fokusere på, fokusér da på tre positive ting ved f.eks. dit udseende, det du kan, din stil, dine personlige kvaliteter etc.

#tip5

Øv dig i at være glad for det du har. De lykkeligste mennesker er ikke dem der har mest. Men dem som er taknemmelige for det de har og er. Nyd, det der kører for dig.

#tip6

Hver gang du oplever en lille succes, så ros dig selv, værdsæt successen, skriv den ned, nyd det øjeblik og husk det til svære tider. Et lille setback eller et akavet øjeblik skal ikke definere din historie om, hvem du er eller definere hvor god din dag den bliver!

#tip7

I stedet for at følge mål og og standarter, som andre har skabt – hvor du føler dig dømt til at fejle, undersøg, hvordan du kan klæde dig efter din kropstype. Find en måde, hvor du kan fremhæve dine fortrin og din personlighed. Sammen øver vi os på at finde modet til at klæde os, så vi føler os frie, sexede og fulde af power! Et skridt af gangen. Du er god nok nøjagtig som du er! 

“Græsset er grønnere, hvor du vander det.”

Love Rebecca ♥

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *