Fra mig til dig, Tips til dig

24 Ferietips

Rebeccas 24 juleferietips

Ferietiden er lige om hjørnet for mange og det kan hurtigt blive en stresset tid, en periode, hvor der kan opstå uforenelige traditioner, følelser af vrede eller ensomhed, tiden kan være præget af modsatrettede eller usagte forventninger, misforståelser, kompromisser, fastlåste familiemønstre, skænderier og der kan herske dårlig stemning rundt omkring i hjemmene. De fleste af os har en længsel efter at skabe sammenhørighed, nærhed, intimitet, kærlighed og fællesskab. Jeg vil derfor nedenfor give mit forsøg på at nedfælde de juletricks, som jeg selv forsøger at praktisere i juleferien, simpelthen fordi jeg ønsker jer den optimalt bedste ferie! ♥

1. Forventningsafstem med dine nærmeste – Tal med hinanden om hvad der er vigtigt for jer hver især for at det bliver en god ferie/ jul. Forebyg misforståelser og sårede følelser gennem samtale

2. Tag ansvar for at skabe din egen ferie/ jul. Brug tid på de vigtige ting – ikke bagatellerne. Drop at lege offer for dine omstændigheder

3. Ros og anerkend dine omgivelser for det arbejde/ omtanken de har lagt i f.eks. gaverne, pyntningen, maden etc. Drop at beklage dig over dine usagte forventninger

4. Giv verbalt udtryk for dine behov til andre omkring dig, når de opstår. Ingen kan tankelæse. Accepter at andre ikke altid kan imødekomme eller forstå dine behov. Fokuser på respekten og accepten af hinanden også selvom I ikke nødvendigvis er enige

5. Fokusér på det du kan bidrage med, det du er god til – ikke alt det du ikke har gjort eller ikke kan

6. Fokusér på nærvær – læg arbejdet og mobilen væk – livet er kort

7. Lyt aktivt til dine nærmeste og hold øjenkontakt – vend din krop mod personen og vis interesse. Lad vær med at dominere samtalen ved at afbryde, tale udelukkende om dig selv eller bruge ond sarkasme, hvis nogen deler noget følsomt

8. Del dig selv og din tid med andre – deltag i spil, samtaler, madlavning, oprydning, pyntning, leg, gåture etc. Se på din egen rolle i familiedynamikken

9. Tag pauser for dig selv, når du har brug for alenetid, at mærke dig selv eller har brug for ro. Det kan være at du tager opvasken alene, går en tur rundt om blokken, lufter hunden eller bare sidder på toilettet i 10 min.

10. Tag dybe vejrtrækninger, rejs dig op, gå rundt, træk dig tilbage og lyt, luk øjnene, mærk din krop i ophedede diskussioner. Mærk efter om det er en diskussion du skal deltage i eller forlade

11. Giv slip på noget af din kontrol. Uddeleger opgaver, overvej nemmere løsninger, spørg om hjælp- let din egen byrde

12. Giv slip på at lave andre om. Hjælp dig selv til at acceptere andres adfærd eller spørg ind til dem, hvis der er adfærd, der undrer dig. Undgå eller forlad evt. et selskab der ikke er befordrende for dig

13. Sæt tydelige grænser for dig selv og hvad du vil gå på kompromis med. Når andre krydser dine grænser, er det vigtigt at du er din egen bedste ven og fortæller hvad deres adfærd gør ved dig og hvad der skal være anderledes – hvis I skal kunne fungere sammen

14. Inspirer andre gennem din egen adfærd, dine valg og dine ideer. Vælg dine kampe med omhu. Der er intet du er forpligtet til at svare på, fortælle om eller argumentere for

15. Del ikke konflikter med én part overfor resten af familien. Tag konflikten andetsteds og løs problemet stille og roligt. Gå f.eks. udenfor i haven et øjeblik med din partner, mor, onkel etc.

16. Søg kompromisser og giv slip på at få din vilje hele tiden

17. Glem dit ego. Hold fokus på emnet, passionen i samtalerne frem for at have ret, skulle overbevise andre eller hovere – sarkasme, ironi eller humor kan skabe afstand

18. Mind dig selv om dine motiver for at sige eller handle som du gør. Er det ikke ud fra kærlighed/ omsorg, så er der en risiko for at du vil såre nogen. Er det det du virkelig ønsker? Du kan skade andre med dine ord/ din adfærd

19. Fokuser på at have det sjovt, hygge dig og skab god energi omkring dig. Hvad du sender ud i rummet kommer tilbage. Lad din glæde smitte af på andre og let byrden, hvis der er nogen du kan hjælpe, opmuntre eller grine sammen med

20) Til jer i forhold/dater: Skab rum og tid til din partner, til sex og intimitet i ferien – julen er ikke kun børnenes fest men hjerternes fest

21) Husk at brug tid på at lave ingenting. Har du lyst til at ligge på sofaen hele dagen, stene ud af vinduet, sidde på en sten i skoven/ parken, sidde på stranden, blive i nattøjet hele dagen, sove længe, meditere – ja så se om ikke der ikke også kan blive skabt plads til det uden dårlig samvittighed

22) Mad er en lækker del af højtiden – bestemt. Men lad det ikke blive genstanden for jeres samvær, konflikter eller grund til forstoppelse. Sørg for at lade mad være mad. Husk at passe på dig selv, din fordøjelse og lad samværet med dine venner/ familie være i fokus

23) Brug ferien til at få slappet af og til at komme ned i gear. Skru ned for forventningerne til dig selv, til perfektion. Lad der være rum for spontanitet og flow. Tillad dig selv at lade kalenderen være tom nogle af dagene, så ikke du overbooker dig med familiearrangementer og bliver udkørt

24) Vær taknemmelig over det du har i dit liv uden at sammenligne det med hvad andre har – alle har udfordringer. Kærlighed og tid er alt, hvad vi virkelig kan give hinanden. Alt andet er forgængeligt

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *